علائم خرابی بوش طبق

1
(1)

برای درک بهتر از کارکرد بوش طبق خودرو باید در مرحله اول با فنربندی خودرو، یا سیستم تعلیق آشنایی پیدا کنیم. و حتی لازم است برای مواقع اظطراری علائم خرابی بوش طبق و ارتباط آن، با سیستم تعلیق وسایر قسمت‌ها را بدانیم. ادامه مقاله رو همراه ما باشید.

سیستم تعلیق خودرو

رانندگی بدون سیستم تعلیق بسیار کار نشدنی برای هر راننده است. چون در این صورت شما اگر با ضربات و ارتعاشات در، حین رانندگی مواجه شوید دیگر حتی رانندگی در مسیرهای کوتاه هم برای شما هم آزاردهنده می‌شود. حالا تصور کنید بخواهید یک میسرطولانی در جاده را با آن برانید.

سیستم تعلیق شامل کمک فنر، فنر و قطعه فنربندی نشده، قطعه فنربندی شده، ستون نگهدارنده و… می‌شود. این سیستم باعث می‌شود تا در هنگام رانندگی در مسیرهایی که؛ دارای ناهمواری‌هایی هستند شما کوبشی رو که به خودروی‌تان وارد می‌شود رو کمتر احساس کنید.علائم خرابی بوش طبق

گذشته از همه این تفاسیر یکی دیگر از، وظایف سیستم تعلیق خودرو کنترل مناسب و مسیر دهی به خودرو است. که اگر اختلالی در این سیستم تعلیق رخ دهد یا اینکه، سیستم تعلیق به درستی طراحی نشده باشد. خودرو رو از کنترل خارج می‌شود و آن هم بخاطر اختلال عملکرد آن است.

بوش طبق

بوش طبق در قسمت‌های مختلفی از خودروهمانند سیستم تعلیق اتومبیل، اکسل عقبی، سیلندرها و… از کلمه بوش استفاده می‌شود. بوش گونه‌ایی از عایق ارتعاشی است که؛ با قرار گرفتن بین اجزا مختلف باعث ایجاد مرزی می‌شود، که از اتنقال انرژی متحرک به بخش های دیگر اتومبیل را کاهش میدهد. و این کار بوش باعث کاهش نوسان‌های در سایر، قسمت‌های خودرو و آسودگی برای راننده و سایر سرنشینان می‌شود.

این قطعه بسته به محلی که نصب میشود، نوع کاری انجام میدهد، ظاهر فنی که دارد و… اسم و عنوان های مختلفی دارد. بوش سیستم تعلیق بوش طبق نام گرفته است. اگر چه عامل های زیادی در، کاهش ارتعاشات خودرو نقش دارند اما بوش طبق میتواند تا میزان زیادی از، ارتعاشات و نوسان‌های خودرو رو کاهش دهد.

مطالعه کنید درباره‌  سلکتور گیربکس و چیزهایی که در مورد آن به شما نمی گویند.

تهیه بوش طبق

سیستم تعلیق خودرو از قطعه‌های مختلفی به وجود آمده است که، بوش طبق یکی از آنهاست. بوش تعلیق وظیفه وصل کردن قطعه‌های مختلفی، در سیستم تعلیق رو برعهده دارد. و این کار از همین رو صورت گرفته که؛ صداها و لرزش های سیستم تعلیق رو حذف میکند.

بوش‌ها در بخش‌های مختلف اتومبیل وظیفه‌های مختلفی رو برعهده دارند. به عنوان مثال بوش سیلندر، بوش طبق یا بوش اکسل که هرکدام؛ از لحاظ کارکرد و حتی از نظر ظاهری و متریال باهم متفاوت هستند.

شما میتوانید در مورد علائم خرابی میل موجگیر اینجا مطالعه نمایید.

در مورد بوش طبق میتوان گفت که این قطعه شبیه سیبک است که، وظیفه آن وصل کردن قطعه‌های مختلف رو برعهده گرفته و با وجود این شباهت‌ها یک تفاوت بزرگ دارند. و آن این است که بوش‌ها از اورتان یا لاستیک طبیعی ساخته شده و فقط در جهت حرکت میکند.

اما سیبک دارای گوی فلزی متصل شده، به بازو بوده و حرکت دورگردان دارد. بنابراین در جهات مختلف گردش حرکت دارد. و شرایط چرخش خودرو رو پدید می آورد. واین اجزا باعث کاهش ضربه و صدمه جدی به خودرو میشود.

خرابی‌های خودرو و دست اندازهای جاده ایی صدمه جدی به؛ خودرو و خرابی سیبک و بوش ها می‌شود. بخش‌های پلاسیتکی بوش تحت ضربه‌های، پشت هم و فشارها صدمه دیده و پاره می‌شوند. و بیشترسیبک‌ها از ناحیه گردگیری شان و لاستیکی آسیب میبیند.علائم خرابی بوش طبق

نوع و جنس ها بوش طبق

بوش‌های طبق اتومبیل قطعه‌ایست که؛ متریال لاستیک طبیعی یا پلی اورتان ساخته می‌شوند. که به خاطر خاصیت منعطف بودن خود می‌تواند، تا حد بسیار بالایی وارد شده به سیستم‌های تعلیق رو به خود جذب کند. و صدا، لرزش ها و نویز رو کاهش دهد. البته بوش‌های اورتان از کشش پایین تری نسبت به لاستیکی برخودارند و این توانایی فرمان پذیری اتومبیل را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بوش لاستیک طبیعی

بوش‌های لاستیکی طبیعی بخاطر ساختار خود دارای؛ مزایایی مانند طول عمر مناسب و قابلیت کشسانی خوبی برخوردارند. آن‌ها مقاومت بسیار خوبی در دمای منفی برخوردارند.

بوش پلی اورتان

متریال این بوش در برابر گرما از مقاومت بسیار بالایی برخوردار بوده ولی؛ انعطاف پذیری خوبی ندارند. و این عدم انعطاف پذیری می‌تواند باعث اختلال در، فرمان پذیری خودرو شده و برای اینکه عملکرد خوبی در، فرمان پذیری داشته باشند. باید همواره گریس کاری یا با روغن چرب شوند.

مطالعه کنید درباره‌  تعمیر گیربکس سوزوکی ویتارا اتوماتیک

بوش‌ها چون همانند صداگیرعمل می‌کنند، که به ساختار به کارفته در آن است. باعث کاهش صدا و صدمه به سیستم تعلیق می‌شوند.

بوش طبق

با همه این تعریف‌ها که شد اگر خودرویی لرزش و صدا داشته باشد. اولین گزینه ایی که به ذهن می‌آید، عدم عمل درست کار بوش طبق است. خرابی بوش طبق نوسان‌ها و ارتعاش‌های زیادی رو همراه خواهد داشت.

علائم خرابی بوش طبق

علائم خرابی بوش طبق از جمله حرکت طبق، وزن بیش از حد خودرو، جنس نامرغوب بوش ها، نامرغوب بودن مواد اولیه، فرسودگی قطعه و… نیز از این عامل‌ها هستند. که سبب تخریب و اختلال در سیستم تعلیق خودرو می‌شوند. آسیب سیبک‌ها و بیرون زدگی بوش بازویی از دیگر عامل‌های بروز اختلال در این قطعه هستند.

اگر خرابی بخاطر محل قرار گیری باشد بهتر است که؛ خودرو رو به یک متخصص این کار نشان دهید. زیرا که آن‌ها بنابه تجربه و آموزش‌هایی که دیدند، توانایی تشخیص و تعمیر بسیار بهتری دارند.

نکته‌ایی که باید ذکر کنم این است که اگر خرابی سیبک و بوش، درجه خرابی متفاوتی دارند. اگر بوش لبه‌های آن تغییر شکل داده بودند، نیاز به تعویض ندارند. ولی اگر دچار خوردگی و تغیرشکل داده باشد باید آن را تعوض نمایید.

علائم خرابی بوش طبق خودرو

اغلب راننده‌ها به دلیل عدم شناخت علائم خرابی بوش طبق؛ متوجه خرابی آن نمی‌شوند. شنیدن صداهایی مانند جیرجیر یا تق تق در شرایط مختلف جاده‌ایی مانند تماس سایشی، دست اندازها و… میتواند از علائم خرابی طبق بوش باشند.

بیشتر طبق‌ها از طرف سیبک‌ها و بوش‌ها آسیب می‌بینند. چون این دو در ناهمواری‌های جاده‌ایی و فشارهای آن آسیب میبیند.

ابتدا در تعمیر این قطعه‌ها (سیبک و بوش ها) و متعلقات سیستم باید، از نظرظاهری بررسی شود. که جابه‌جایی بوش‌ها، پارگی سیبک یا خراب شدن بوش، کج شدن بازویی و… مورد بررسی قرار بگیرد که اختلال در سیستم تعلیق ایجاد نکند.

اما اگر خراب شدن بازویی به خاطر خرابی سیبک و بوش نبود، ضربات شدید به خود این قطعه‌ها باعث خرابی آن‌ها شده است. که این عامل میتواند؛ به خاطر عبور مدام از سرعتگیرهای غیراستاندارد و جاده‌های ناهموار به باعث صدمه دیدن جدی به سیستم تعلیق اتومبیل و کجی طبق‌ها خواهد بود.

مطالعه کنید درباره‌  تعمیر گیربکس اتوماتیک سوزوکی تضمین 6 ماهه

این را هم بدانید که تعمیر یا تعویض سیبک و بوش از؛ تعویض یا دوباره‌سازی قطعه بازویی به صرفه‌تر خواهد بود.

با توجه به این که بوش طبق‌ها از طول عمر بالایی برخوردارند اما؛ اگر بیش از حد مورد استفاده قرار بگیرند و در، مسیرهای غیرهموار حرکت دهید دچار فرسوده‌شدن میروند. که این عامل باعث تعویض آن‌ها شده و تمام قسمت‌های، سیستم تعلیق اتومبیل بریک دیگر اثر گذار خواهند بود. بنابراین تعویض در زمان مناسب و به قیمت میتواند دارنده اتومبیل رو؛ از آسیب به قطعه‌ای دیگر با هزینه گزاف نجات دهد.علائم خرابی بوش طبق

خلاصه علائم خرابی بوش طبق

شنیدن صدای بالا از چرخ های جلو

لرزیدن قسمت‌هایی ازسیستم تعلیق و منتقل کردن به فرمان خودرو حتی؛ در زمان رانندگی در مسیرهای صاف و هموار

شنیدن صدای تق تق(شکستگی) زمانی که فرمان رو میچرخانید از، نشانه‌های دیگر خرابی بوش طبق، سیبک ویا دیگر قطعات خودرو است.

کاهش تعادل خودرو در زمان حرکت مخصوصان زمانی که در پیج‌ها شروع به پیچیدن می‌کنید. خراب سیبک و بوش خودش رو نشان میدهد.

راهکار افزایش طول عمر بوش طبق مهم در علائم خرابی بوش طبق

با این که بوش طبق ازعمربالایی برخوردارند اما، خب آن‌ها هم مانند دیگر قطعات به مرور دچار فرسودگی شده و باید تعویض شوند. اما شما میتوانید با یک سرویس دوره‌ایی سیستم تعلیق میتوانید، مانع خرابی زود هنگام بوش طبق خودرو خود شوید. و از زیر هزینه‌های سنگین تعمیر، دیگر قطعات راحت شوید. و شناخت نشانه علائم خرابی بوش طبق بسیار مهم خواهد بود.

نکاتی که برای مراقبت از طبق باید رعایت نمود:

عبور نکردن مداوم و ناگهانی از دست انداز خودداری کنید.

ترمز بی‌دلیل و ناگهانی خوداری کنید.

سرویس دوره‌ای سیستم تعلیق

خرید بوش طبق از برندها و شرکت‌های معتبر برای کاهش آسیب‌های جدی

شما با رعایت همین نکات ساده میتوانید، طول عمربالای بوش طبق نیز داشته باشید.

شما میتوانید ما را در اینجا دنبال نمایید.

دوستان عزیز خیلی ممنون که تا انتهای مقاله همراه ما بودید لطفا نظرها و پیشنهادهای خود را در قسمت کامنت ها با ما و بقیه به اشتراک بگذارید.

منبع: صفحات وب

چه قدر به این محتوا علاقه داشتید؟

امتیاز خودتان را ثبت کنید

میانگین امتیازدهی: 1 / 5. تعداد ثبت امتیاز: 1

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3.5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *