تعمیر فنر تسمه سفت کن

1
(1)

اهمیت تسمه تایم بر همگان آشکار است. چنانچه راننده بتواند از علائم خرابی تسمه تایم مواردی را مشاهده کند قطعاً اولین کاری که باید انجام دهد تعویض آن می باشد. در این مقاله قصد داریم به شما دوستان عزیز آموزش تعمیر فنر تسمه سفت کن  را ارائه دهیم تا زمانی که به هیچ تعمیر گاهی یا مکانیکی سیار دسترسی ندارید خود بتوانید تسمه را تعویض کنید. با ما همراه باشید:

کاربرد تسمه سفت کن در ماشین

یکی از قطعه های مهم ماشین که نام آن را بسیار شنیده اید تسمه سفت کن ماشین است . تسمه سفت کن در ماشین مانند همه قطعه ها وظیفه مهمی در عمل کرد و سیستم ماشین به عهده دارد.  اگر در عمل کرد دچار مشکل شود قطعه های دیگر را تحت تاثیر قرار می دهد.

سیستم و تمام قطعه های ماشین به صورت هماهنگ با یک دیگر کار می کنند که باعث می شود ماشین حرکت کند. اگر بخواهیم در مورد یکی از قطعه ها صحبت کنیم کار کرد قطعه مورد نظر در کنار بقیه قطعه ها معنا پیدا می‌ کند. هر قطعه هم زمان با چند قطعه دیگر متصل است.

در ادامه این مقاله درباره تعمیر تسمه سفت کن در ماشین و کاربرد آن بیشتر توضیح می دهیم.

ابتدا در مورد انواع  تسمه صحبت خواهیم کرد."</p

تسمه و انواع آن؛ حلقه مهم حرکت

تسمه یک حلقه از جنس پلاستیک مقاوم که کاملا انعطاف پذیر می باشد . که به این منظور طراحی شده است که بتواند انرژی (نیروی محرکه) را به بخش ها و قطعه های دیگر انتقال دهد تا بین قطعه های ماشین یک اتصال مکانیکی برقرار شود . ظاهر آن مانند یک مدار بسته می باشد که دورن قرقره ، چرخ و… حرکت می کند.

در تسمه انتقال نیرو به صورت انتقال چرخشی است . تا وقتی که تسمه سالم باشد انتقال و اتصال نیرو بر قرار است . زمانی نیروی محرکه قطع می شود که تسمه دچار مشکل شود .

تسمه وظیفه مهمی در موتور هایی که درون سوز است دارد . انتقال نیروی چرخشی موتور به بقیه قطعه های بر عهده تسمه است.

این قطعه به دو نوع تقسیم می شود:

  • تسمه تایم (تسمه تایمینگ)
  • تسمه دینام

تسمه تایم (تسمه تایمینگ)

تسمه تایم حرکت چرخشی را در میل لنگ ماشین به میل سوپاپ انتقال می دهد و نیروی لازم برای حرکت میل بادامک و میل سوپاپ را تأمین می‌ کند . قسمت داخلی تسمه شیار دار است که باعث می شود با میل بادامک و میل سوپاپ چفت شود و تکان نخورد.

تسمه تایم باعث عمل احتراق در ماشین می شود ، در نتیجه ماشین را به حرکت در می آورد . دودی که از احتراق ماشین شکل می‌گیرد از اگزوز خارج شده و دوباره هوا به محفظه وارد می شود و دوباره آتش سوزی صورت می گیرد. ارتباط مستقیم تسمه با سوپاپ باعث شده که به  صورت متوالی و منظم در یک زمان مشخص باز و بسته می شود.

تسمه تایم اتصال مکانیکی بین میل لنگ و میل بادامک را برقرار می کند . میل بادامک به سوپاپ اتصال دارد  و در نهایت تسمه تایم باعث ایجاد نیروی گشتاوری بین میل لنگ و میل بادامک می شود . زمان حرکت میل لنگ ، پیستون در سیلندر نیز حرکت می کند . حرکت چرخشی در میل لنگ به فلایویل نیز انتقال پیدا می کند .

مطالعه کنید درباره‌  سلکتور گیربکس و چیزهایی که در مورد آن به شما نمی گویند.

همچنین نیروی محرک ( حرکت ) به گیربکس ( جعبه دنده )، دیفرانسیل و چرخ ها می رسد که باعث می شود چرخ ها حرکت کنند. پس اگر تسمه تایم نباشد میل لنگ نیز نمی تواند نیروی چرخشی خود را از میل بادامک بگیرد. پس در یک جمله می توان گفت ماشین دچار مشکل خواهد شد.

ابعاد و اندازه تسمه تایم در مدل های مختلف برای تمام ماشین ها طراحی و تولید می شود."</p

تسمه دینام

تسمه مارپیچ و تسمه پروانه نیز می گویند .کار تسمه دینام این است که نیروی گشتاور موتور را به قطعه های دیگر (دینام ، واتر پمپ و سیستم تهویه) انتقال می دهد . جا به جا کننده سوپاپ (میل لنگ) ماشین یک پولی اتصال دارد که تسمه مار پیچ دور آن پیچیده شده است و زمانی که موتور روشن می شود میل لنگ ( جا به جا کننده سوپاپ) نیز حرکت کرده و نیرو  را منتقل می‌ کند.

اگر تسمه دچار مشکل شد (شل شدن تسمه ، پارگی تسمه ، پایان عمر مفید تسمه) می‌ تواند کار کرد کل ماشین را متوقف کند.

در بعضی از مدل های ماشین یک تسمه دینام و در بعضی مدل ها دو تسمه دینام استفاده می شود.

شارژ کننده موتور (تسمه دینام) بین موتور و دینام ماشین ارتباط بر قرار می کند و نیروی چرخشی که به وسیله موتور ایجاد می‌ شود به دینام منتقل می‌ کند تا انرژی آن را تامین کند . دینام یک مولد جریان مستقیم است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند . در نتیجه برق  باتری ماشین تامین می شود. پس می توان نتیجه گرفت که تامین برق برای قسمت ‌های مختلف ماشین به کار کرد درست تسمه دینام بستگی دارد.

نحوه کار کرد تسمه دینام

در ماشین های قدیمی برای هر قطعه تسمه جداگانه نصب می  شد اما به خاطر دشواریسختی زیاد در تعمیر و جا دادن تسمه در قطعه های مختلف تسمه دینام طراحی شد.

گاهی اوغات به  تسمه دینام تسمه کولر می گویند ، چون باعث به حرکت در آمدن پروانه ماشین می شود. تسمه دینام در خنک کردن سیستم ماشین و تهویه نقش مهمی دارد.

در بعضی ماشین ها از دو تسمه استفاده می ‌شود که هر کدام برای چرخاندن قطعه های جداگانه ای طراحی شده اند. یک تسمه پمپ آب ، پمپ روغن و پروانه را می‌ چرخاند. نام دیگر تسمه که دینام را به حرکت در می آورد، پروانه یا تسمه دینام می گویند.

تسمه دینام قطعه های متعدد در ماشین را به هم متصل می کند و در نهایت نیروی مکانیکی را در بین قطعه های ماشین تقسیم می کند. وظیفه تسمه :

  • پروانه را می چرخاند.
  • در سیستم تهویه و خنک کننده ماشین نقش دارد.
  • برق باتری ماشین به وسیله آن تامین می شود.
  • پمپ آب که جزو سیستم خنک کننده ماشین است به وسیله تسمه به حرکت در می آید.
علائم اخطار و خرابی در تسمه دینام:
  • اگر حلقه تسمه پاره شود دیگر قطعه ها نیز کار نمی‌ کنند و باید عوض شود.
  •  زمانی که تسمه دینام خراب شود دیگر نمی توانید به راحتی فرمان را کنترل کنید .
  • از موتور ماشین صدای ناهنجار شنیده شود.
  • سیستم تهویه ماشین درست کار نمی کند.
  • از علائم خرابی تسمه ، چراغ هشدار باتری ماشین روشن شود .
  • زمانی تسمه خراب می شود که مدار روغن کاری خوب کار نکند یا پمپ روغن خراب شود و روغن به بقیه قطعه ها از جمله تسمه رسیده باشد .
  • زمانی باید تسمه را عوض کرد که تسمه کش آمده باشد و شل شود تسمه سفت کن دینام نیز نمی ‌تواند آن را به کشش تعیین شده برساند .
مطالعه کنید درباره‌  تعمیر گیربکس اتوماتیک سوزوکی تضمین 6 ماهه

در آخر توصیه می‌ شود به دلیل قیمت پایین این قطعه (تسمه دینام) هر شش ماه یک بار آن را عوض کنید (هم زمان با عوض کردن روغن) . زیرا باعث می شود به دیگر قطعه های ماشین آسیب وارد نشود. از لوازم یدکی و قطعه های اورجینال استفاده کنید. قطعه های یدکی اورجینال با کیفیت و مرغوب هستند و عمر بیشتری تری دارند .

تعمیر فنر تسمه سفت کن

تعمیر فنر تسمه سفت کن در سال 1982 میلادی به طور رسمی در انواع ماشین ها نصب شد. برای کنترل میزان کشش تسمه دینام ، تسمه سفت کن طراحی شده است که از دو روش انجام می شود :

  • به وسیله سیستم لولایی
  • به وسیله مکانیسم فلزی

تعمیر فنر تسمه سفت کن و پولی ها با هم کار می کنند و زمانی که تسمه دینام خراب شود باید از صحت و سالم بودن تسمه سفت کن در ماشین مطمئن شوید.

خارج از تسمه پروانه ، تسمه سفت کن قرار گرفته است که با فشار دادن به یک نقطه از دینام باعث کشش تسمه می شود و آن را تنظیم می کند. این نیرو مدام بر تسمه اعمال می شود.

تسمه سفت کن در انواع مختلفی طراحی شده است:

  • تمام اتوماتیک
  • نیمه اتوماتیک
  • مکانیکی

تسمه سفت کن تمام اتومات به وسیله یک قطعه ای به نام فنر کششی یک نواخت را در کل تسمه دینام ایجاد می کند.

در شرایطی که تسمه سفت کن دستی تنظیم شود فقط می ‌تواند کششی در یک حد معین را به تسمه وارد کند.

در نوع اتوماتیک تسمه سفت کن، کشش در یک حد مشخص حفظ می شود و هم زمان با وارد شدن ضربه به تسمه میزان نیرو بر تسمه را کنترل می کند، در نتیجه میزان ضربه و لرزش را در تسمه دینام کم می شود.تعمیر فنر تسمه سفت کن

وظیفه تسمه سفت کن دینام

کنترل اندازه سفتی تسمه در دینام از وظیفه های دینام است . گاهی اوغات ممکن است فشار تسمه بیشتر از حد مشخص شده باشد ، به طور مثال اگر پدال گاز را فشار دهیم فشار زیادی به تسمه دینام وارد می شود.

این کشش باعث می شود که به واتر پمپ ، بلبرینگ و… نیز فشار  زیادی وارد شود و عمل کرد قطعه ها را دچار مشکل کند. در هنگام عمل کرد تسمه سفت کن فنر جمع می شود . تسمه سفت کن بعد از کنترل تسمه دوباره به حالت اول خود بر می گردد.

امروزه در بیشتر ماشین ها و تجهیزات جانبی آن از یک تسمه دیگر نیز استفاده می شود . بجزء هرز گرد ها یک تسمه سفت کن  نیز در ماشین وجود دارد . تسمه سفت کن دینامیکی یک مدل پیشرفته در ماشین های امروزی است . تسمه سفت کن دینامیکی دارای یک فنر است که به طور منظم نیرو به تسمه وارد می‌ کند.

اگر ضربه یا شوکی به هر کدام از جزء ها وارد شود با جمع شدن فنر می ‌تواند شوک وارده را خنثی کند. این کار باعث پاره نشدن تسمه می شود . ترین وظیفه اصلی‌ تسمه سفت کن دینام این است که جلوگیری کند از پاره شدن تسمه در ماشین .

تسمه سفت کن خوب و با کیفیت دارای مولفه هایی است و از قطعه های مختلف تشکیل شده است:
  • یک پوسته اصلی (پوسته رویه) دارد.
  • یک پوسته داخلی دارد.
  • فنر تسمه سفت کن
  • هرز گرد
  • یک قطعه پلاستیکی در داخل تسمه سفت کن وجود دارد که روی پوسته داخلی قرار می گیرد.
مطالعه کنید درباره‌  علت روغن ریزی گیربکس

از مزیت های یک تسمه سفت کن خوب می توان به موارد زیر اشاره کرد :

زمانی که تسمه سفت کن را تهیه می کنید همه قطعه ها باید با هم چفت و مچ شده باشند. قطعه پلاستیک داخلی باید از جنس عالی باشد تا در اثر حرکت دچار ساییدگی نشود . و در نتیجه خوردگی در آن بسیار کم اتفاق می  افتد.

باید میزان فشار فنر در تسمه سفت کن مناسب باشد . بلبرینگ داخل هرز گرد یا غلطک نیز باید باکیفیت و مرغوب باشد تا در اثر کار کرد زیاد دچار سایش نشود. همچنین حرارت و اصطکاک کمی را در ماشین و بین قطعه ها ایجاد کند.

هر قطعه ای در ماشین خراب شود علائمی دارد که با توجه به این علائم می توان تشخیص داد مشکل از کدام قسمت ماشین است. وقتی یک قطعه در ماشین خراب شد و با تعمیر هم قابل استفاده نیست بهتر است از قطعه های یدکی اصل و باکیفیت استفاده کرد.

تسمه سفت کن ماشین نیز وقتی دچار مشکل شد و به خوبی کار نمی کند علائمی دارد ،از علائمی که تسمه سفت کن ماشین به خوبی کار نمی کند و دچار مشکل شده است می توان به صدای غیر عادی ساییده شدن دو جسم بهم یا صدای جیر جیر مانند آن اشاره کرد . اگر پولی ها در ماشین خراب شود نشانه این است که تسمه سفت کن خراب شده است.

و باید به این نکته نیز توجه کنید که ممکن است تسمه سفت کن کار خود را به خوبی انجام دهد اما عمر مفید تسمه ‌دینام به پایان رسیده است. در این صورت باید تسمه دینام را عوض کنید.

نحوه تعمیر کردن تسمه سفت کن دینام

در زمان تعمیر فنر تسمه سفت کن در ماشین باید نیروی تعمیر فنر تسمه سفت کن را مهار کنید. این کار بهتر است توسط متخصص و تعمیر کار مجرب انجام شود.

برای کنترل نیروی فنر در تسمه سفت کن باید از ابزار مخصوص استفاده کرد ، وسیله ای که یک پایه دارد و در قسمت سوراخ چهار گوش قرار داده می شود اهرم نام دارد . طرف دیگر آن در داخل هرز گرد تسمه سفت کن جای می گیرد . این وسیله دارای یک بازوی بلند است تا بشود نیروی زیاد فنر را کنترل کنید . با وارد کردن نیروی خود به اهرم فنر را جمع می شود . و  نیرو وارد شده از روی تسمه دینام برداشته و تسمه به راحتی جدا می شود.

برای نصب تسمه جدید باز هم باید به وسیله اهرم نیروی فنر را دوباره خنثی کرده و تسمه را در جای درست خود قرار دهید. بعد از جا انداختن تسمه برای این که ضربه ای به تسمه وارد نشود ، اهرم را به آرامی رها  کنید. البته طراحی فنر در نسل ‌ های جدید تسمه سفت کن از حالت لوله ‌ای به حالت تخت تغییر پیدا کرده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه اصلی وب سایت کاظم دات کام مراجعه فرمایید.

همچنین شما میتوانید مارا در اینجا دنبال کنید.

از این که تا پایان این مقاله همراه ما بودید کمال تشکر را داریم. لطفا نظرات خود را با ما و بقیه در کامنت ها به اشتراک بگذارید.

 

منبع: صفحات وب

چه قدر به این محتوا علاقه داشتید؟

امتیاز خودتان را ثبت کنید

میانگین امتیازدهی: 1 / 5. تعداد ثبت امتیاز: 1

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *