تاریخچه گیربکس اتومات

0
(0)

تاریخچه گیربکس اتوماتیک را میتوان به نوعی یک نو آوری بزرگ از گذشته تا به امروز به حساب آورد. پیشنهاد میکنیم تا تعمیر گیربکس اتوماتیک خودرو خود را به متخصصان معتبر ما بسپارید. مکانیک های متخصص ما دارای تجربه، تجهیزات پیشرفته خودرو و تخصص مکانیکی برای تشخیص و تعمیر سریع و دقیق مشکل گیربکس خودرو شما هستند.

اولین گیربکس اتوماتیک

اگر بخواهیم از ابتدا به تاریخچه گیربکس اتوماتیک بپردازیم باید بگوییم که سازنده اولین گیربکس اتوماتیک آلفرد هورنر مونرو بود. آلفرد هورنر مونرو در رجینا، ساسکاچوان کانادا متولد (AT) مخترع اولین گیربکس اتوماتیک
AST نامداشت که آن را در سال 1921 اختراع کرد. این سیستم”گیربکس ایمنی اتوماتیک AT” شده بود. در این سیستم برای انتقال قدرت از کلاچ اصطکاکی استفاده میشد و همچنین چهار دنده رو به جلو از این مجموعه
در اواخر (Oldsmobile) و الدزموبیل (Cadillac) چرخدنده سیاره ای جنرال موتورز در آن تعبیه شده بود.

تاریخچه گیربکس اتومات

اولدزموبیل

کادیالک ATS نیز برای مدت کوتاهی از جعبه دنده های (Buick) استفاده میکردند. البته بیوک ATS دهه ۳۰ میلادی جعبه دنده بسیار کوتاهی بود و به این ترتیب خریداران این خودرو ها اصلا معتقد نبودند که با وجود این میتوان از جعبه ATS بهره‌برد.

باقیمت ۵۷ دلار یکی از آپشن های محبوب خودرو ها برای خریداران بود به این دلیل که رانندگان از کلاچ برای تعویض دنده استفاده نمیکردند. برخالف جعبه دنده های خودکار امروزی حالت پارک در این جعبه دنده وجود نداشت.

در عوض هنگامی که راننده گیربکس را در حالت دنده عقب قرار میداد و موتور را خاموش میکرد به نوعی حالت پارک اطلاق میشد در این موقعیت ATS فعال میشد و ازحرکت اتومبیل ما جلوگیری میکرد. بر همین اساس این سیستم را میتوان نمونه بارز طراحی شده جعبه دنده سیستم انتقال قدرت بسیار موفق عملکرد به صورت انبوه و تجاری سازی شده تولیدکرد.

مطالعه کنید درباره‌  نشانه های خرابی دسته موتور

تاریخچه گیربکس اتوماتیک

درسال۱۹۴۱نزدیک به ۴۰ درصد از خودرو های الدزموبیل از جعبه دنده Matic – Hydra استفاده میکردند. در سال ۱۹۴۲هنگامی که خودروساز آمریکایی تصمیم گرفت که تولیدخودرو های سواری را متوقف کند و بیشتر بر روی خودروهای ساختمانی تمرکزکند نزدیک به ۲۰۰ هزار واحد از این جعبه دنده تولید و فروخته شده بود.

دلیل نامگذاری ۵۷ دلار بر روی نام این سیستم انتقال قدرت این بود که این جعبه دنده خودکار که به صورت آپشن بر روی خودرو های الدزموبیل سال۱۹۴۰ نصب میشد، ۵۷دلار قیمت داشت.
جعبه دنده های مجهز به Overdrive از اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ میلادی رواج یافتند. گیربکس های جعبه دنده هایی که به Overdrive
مجهزبودند اغلب دارای چهار دنده رو به جلو یا بیشتر بودند.

اغلب خودروسازان جدید قابلیت گیربکس های خودکار مجهز به سیستم Overdrive را در اوایل دهه ۸۰ میلادی بر روی خودروهای خود نصب میکردند.

این نمونه Overdrive آخرین (سبکترین) دنده موجود در تاریخچه گیربکس ها به حساب می آید که با نسبت دنده مخصوص خود تنها دنده ای است که قابلیت کاهش مصرف سوخت را دارند. این دندها فزایش سرعت خودرو را نسبت به دنده قبلی خود به همراه ندارد و سعی بر حفظ آن در کنار کاهش مصرف سوخت دارد.

در دهه ۸۰ میلادی اغلب خودرو ها به گیربکس اتوماتیک چهار دنده یا سه دنده رو به جلو و یک دنده برای حرکت رو به عقب مجهزبودند. این درحالی است که اکثرخودرو های امروزی حداقل دارای ۵ یا ۶ دنده برای انتقال قدرت هستند.

گیربکس اتومات

گیربکس اتومات

در اواسط سال ۲۰۰۰ میلادی خودرو سازان گیربکس های ۷ و ۸ سرعته و در برخی موارد ۹ سرعته را نیز به مشتریان خود پیشنهاد میدادند. اخیرا نیز تعداد زیادی از خودرو سازان برنامه ریزی خود را برای تولید نمونه های ۱۰سرعته در آینده ای نزدیک قرار داده اند.

مطالعه کنید درباره‌  تعمیر موتور سوزوکی ویتارا

گیربکس هایی که به صورت الکترونیکی کنترل میشوند نیز دارای قابلیت‌های فراوانی هستند. این گیربکس ها به واسطه چیپست رایانه ای که در خود دارند در کسری از ثانیه هزاران داده اطلاعاتی را جمع آوری و پردازش میکنند. جعبه دنده هایی که به صورت الکترونیکی کنترل میشوند برای تعویض فوق العاده دقیق دنده ها بسیار کار آمد هستند.

آنها میتوانند با توجه به شرایط محیطی و جاده ای عملیات تعویض را انجام دهند. به طور مثال هنگامی که راننده ای در جاده کوهستانی در حال حرکت است تعدادی از کنترلر های جعبه دنده خودکار با معکوس کشیدن دنده در سرپایینی سرعت خودرو را کاملا کنترل میکنند.

گیربکس 5 سرعته

در ادامه تاریخچه گیربکس باید بگوییم که در سال1991 بی ام دبلیو اولین گیربکس 5 سرعته اتوماتیک را در پرچمداران سری 7 خود عرضه کرد و تا سال 2000 شما میتوانستید گیربکس 5 سرعته استاندارد را در اکثرخودرو‌های لوکس ببینید. در سال 2002 بی ام دبلیو سری 7 بار دیگر پیشگام شد.

بعد از آن هم گیربکس 6 سرعته که بسیار سریع تر از سرعت 5 عمل میکرد، به همین دلیل هم  طرفدار بسیاری راپیدا کرد.

تاریخچه گیربکس 7 سرعته

نوع دیگری از گیربکس R32 Golf کتابچه راهنمای خودکار دو کالچه را در درسال 2003 هنگامی که VW وارد بازار شد، ظهور کرد. این سیستم امکان جابه جایی بسیار سریع را میداد و در بسیاری از اتومبیل های اسپرت محبوب شد.

در واقع فراری هم در سال 2012 همه شیفت های چوب را کنار گذاشت و اکنون فقط از این سیستم کلاچ دو قلو استفاده میکند. مورد بعدی LS است که در سال 2007 لکسوس نسخه جدیدی از پرچمدار خود را ارائه کرد. همان طور هم که ممکن است شما هم حدس زده باشید دارای یک گیربکس اتوماتیک 8 سرعته بود.
تقریبا روی هر خودرویی که میفروشند حتی ماکسیما و مورانو این Xtronic نیز در این مدت احیا شد. نیسان هم نمونه دیگری بود که CVT
گیربکس را در ماشین های تولیدی خود نیز ارائه کرد. در دهه 2010 این خودرو به گیربکسی استاندارد درخودروهای اقتصادی تبدیل شد.

تاریخچه گیربکس اتومات

تاریخچه گیربکس اتومات

در این مرحله به لطف دنده های CVT در 7 سال بعد به نوعی همه چیز به گیربکس 8 سرعته و اضافی و تجهیزات الکترونیکی بهتر، اتوماتیک و در واقع سریعتر و کم مصرف تر از دستی شد و بعد از آن گیربکس 9 سرعته
کوچک، جیپ چروکی SUV در این بین پیدا شد. این بار این خودرو بر روی یک سدان لوکس غول پیکر نبود، بلکه روی یک S 2014 بود.

مطالعه کنید درباره‌  ادرس تعمیرگاه سوزوکی تهران

البته لازم به ذکر است که در این نمونه مشکلات اولیه زیادی با سر و صدا و تعویض دیر هنگام وجود داشت و وجود چنین مشکلاتی در کلاس مرسدس شرم آوربود!

باید بگوییم که در طول تاریخ گیربکس ما در سال 2017 اولین گیربکس 10 سرعته اتوماتیک را دریافت کردیم که یک سرمایه گذاری مشترک بین فورد و هوندا 11 گیربکس ZL1 Camaro و 150-F بود که اولین بار هم در فورد مورد استفاده قرار گرفت.

در نهایت 20سال (1980 تا2000) طول کشید تا ما به طور متوسط از 3 دنده به 4 دنده در خودرو های سواری برسیم و فقط 10 سال(2000 تا 2010) تا از 4 به 5، 4 سال (2010 تا 2014) طول کشید تا از 5 به 6 برسیم و در حال حاضر ما در حدود 5.6 برابرشده ایم.

اما در حقیقت احتمالا در آینده هیچ دنده ای وجود نخواهد داشت!

 

چه قدر به این محتوا علاقه داشتید؟

امتیاز خودتان را ثبت کنید

میانگین امتیازدهی: 0 / 5. تعداد ثبت امتیاز: 0

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *