نشانه های خرابی دسته موتور

1.5
(2)

همین طور که خودتان هم میدانید خودرو به وسیله موتور به حرکت در آمده و به این خاطر، هنگام کار کردن شروع به حرکت می‌کند. به غیر آن موتور و گیربکس دو قطعه گیربکس و موتورهم با هم کار کرده و حرکات، گیربکس هم باعث تکان خودرن موتور می‌شود. پس باید قطعه‌ایی وجود داشته باشد که باعث ثابت نگه داشته شدن این قطعه شده تا؛ شما تکانه های موتور را احساس نکرده و بتوانید به راحتی به رانندگی خود ادامه دهید. و نشانه های خرابی دسته موتور به راحتی قابل مشاهده است.

در این مقاله قصد داریم تا شما رو با موضوعات مختلفی مانند نشانه های خرابی دسته موتور، نحوه تعمیر دسته موتور و… نیز آشنا کنیم. ادامه مقاله رو همراه ما باشید.

دسته موتور

دسته موتور قطعه‌ایی است که باعث می‌شود تا موتور درجای خود محکم بماند و از، حرکت‌های ناخواسته جلوگیری کند. در اکثر خودروها بین 3 تا 4 دسته موتور وجود داشته که، یکی برای گیربکس بوده و بقیه برای موتور تعبیه شده است.

این دسته موتورها به اینگونه نصب می‌شوند که یکی به بدنه خودرو و یکی دیگر به خود، موتور پیچ می‌شود. این دسته‌ها هم باعث نگه داشتن موتور در جای خود شده و هم ارتعاش و لرزش، داخل خودرو رو کاهش میدهند.

نشانه های خرابی دسته موتور

از نشانه‌ های خرابی دسته موتور میتوان به این 4 دلیل زیر اشاره نمود که عبارت‌اند از:

لرزیدن دسته موتور از اولین نشانه های خرابی دسته موتور

لرزیدن دسته موتور در حین رانندگی یکی از، متداول‌ترین نشانه های خرابی دسته موتور است. این علامت زمانی رخ میدهد که بعد استارت زدن خودرو، صدای بلند غیرعادی ویا متوجه لرزش در ماشین شده اید. که به احتمال زیاد این مشکل از دسته موتور بوده و شاید لازم باشد؛ به جای تعمیر آن را تعویض نمایید. هرچقدر لرزش موتور بیشتر شود صدای بالاتری از، موتور به گوش شما میرسد و اگر این علامت ادامه پیدا کند به، موتور آسیب بیشتری وارد می‌شود.

مطالعه کنید درباره‌  تاریخچه گیربکس اتوماتیک

حرکت موتور

وقتی دسته موتور کاملان فرسوده شده یا به هردلیلی، زمان تعویض آن شده باشد. بیشتر زمان تعویض دنده با تکان زیادی خود را عیان می‌کند. بعضی اوقات هم که با شتاب حرکت میکنید، با سرعت ترمز میکنید ویا میپیچید این تکان خوردن را بیشتر حس می‌کنید.نشانه های خرابی دسته موتور

صدای کوبش یا ضربه شنیدن از نشانه های خرابی دسته موتور

از نشانه‌ های خرابی در دسته موتور است که بسیار هم مرسوم بوده، که از داخل موتور شنیده خواهد شد. که این میتواند به خاطر تماس موتور با سایرقطعات ویا حرکت بیش از اندازه موتور بوده باشد.

پوسیده شدن

دسته موتورهم مانند دیگر قطعات خودرو عمر مشخصی برای کار دارد و بعد مدتی کار، به هرحال خراب یا پوسیده می‌شود. که نشانه‌هایی از جمله تاب خورگی یا ترک، خوردگی و… در اینجا نشان دهنده آن زمان تعویض دسته موتور است. بخش‌های لاستیکی دسته موتور اگر ترک خورده باشد یا؛ پوست پوست شده باشد شما باید در این شرایط آن را به جای تعمیر تعویض نمایید.

5 دلیل برای فرسودگی دسته موتور

دلایل فرسودگی دسته موتور به این شرح است که عبارت اند از:

نصب غیر اصولی

اگر دسته موتور به درستی در جایی که باید نصب شود قرار بگیرد میتواند به شما کارکرد، عالی و خوبی رو ارائه دهد. واگر این کار به درستی صورت نپذیرد باعث خرابی زودتر از، موعد شده و این قطعه زودتر از موعد دچار پوسیدگی می‌شود. اگر خود شما از نصب آن‌ها اطلاعی ندارید بهتر است کار را به یک مکانیک خبره بسپارید.

فرسوده شدن دسته موتور

یکی از دلیل‌های مرسوم در خرابی دسته موتور میتواند به خاطر عمربالای قطعه باشد. دسته موتور چون از دارای بخش‌های پلاستیکی(لاستیکی) است در، گذر زمان دچار ساییدگی شده و خاصیت ارتجاعی‌اش را از بین میرود. هرچه این قطعه پوسیده‌تر شود فشار بیشتری به آن وارد شده و درنهایت تعداد، ترک‌های کوچک زیادی در آن ایجاد می‌شود که باعث ورود مایع درون آن خواهد شد.

مطالعه کنید درباره‌  تعمیر موتور سوزوکی ویتارا

رانندگی غیر اصولی

برخی دوستان خیلی بد رانندگی میکنند و خودشان، به خودرو خود آسیب میزنند. همین طور فشار بیش از اندازه به دنده‌ها وارد کردن ویا استفاده، غیر اصولی از کلاج به دسته موتور آسیب وارد می‌کند.

تصادف سنگین با خودرو

بعضی اوقات ممکن است خودرو شما میتواند به خاطر یک تصادف، دسته موتور شما جابه جا شده یا دچار خرابی شده باشد.نشانه های خرابی دسته موتور

نشت دادن روغن موتور

ریزش روغن موتور میتواند باعث نرم شوندگی و آسیب رسانی به؛ لاستیک‌های دسته موتور شود.

نشانه های خرابی دسته موتور

برای پیدا کردن نشانه‌ های خرابی دسته موتور باید مراحل زیر را تست کنید که عبارت اند از:

تست سلامت دسته موتور برای پیدا کردن نشانه های خرابی دسته موتور

برای این کار اول خودرو خود را روشن کرده و ترمز دستی رو، به حالت کشیده بگذارید و بگذارید که موتور کار کند. در همین حین شما دسته موتور رو بررسی کرده اگر حرکت یا لرزش‌های، زیادی داشت بدانید که دسته موتور شما مشکل پیدا کرده است. تا بتوانید نشانه های خرابی دسته موتور را پیدا کنید.

در گام بعدی خودروی خود را خاموش نموده و بعد از اینکه موتور خنک شد دسته موتور رو، بررسی کنید که دارای شکستگی یا ترک است یا خیر. سپس لاستیک آن رو مورد، بررسی قرار دهید که‌ساییدگی یا ترک نخورده باشد.

در مرحله بعد باید اطمینال حاصل کنید که مهره‌ها و پیچ‌ها شل نشده باشد.

روش تعویض دسته موتور

به صورت معمول دسته موتور به ندرت تعمیر می‌شود و باید، تعویض صورت پذیرد. شما میتوانید خودتان هم این کار رو انجام دهید. اما اگر از حوزه مکانیک سر در نمی آورید بهتر است این کار را به یک مکانیک خبره بسپارید. اما به صورت کلی دارای این مراحل است.

قسمت اول جدا نمودن دسته موتور

برای این کار داشتن این لوازم لازم است که این لوازم:

جک

دستکش نیتریل یا لاستیکی

اسپری روان کننده

آچار بکس

پیج گوشتی سر تخت بلند

مجموعه سوکت و آچار در اندازه‌ها و طول‌های مختلف و

یک تکه چوب چهار در دو

در مرحله اول خودرو رو تا جایی بالا بیاورید که، تا به دسته موتور دسترسی داشته باشید.

مطالعه کنید درباره‌  تعمیر ترموستات خودرو

تکه چوب را در قسمت زیر محفظه روغن مابین، محفظه و جک قرار داده تا موتور مورد پشتیبانی قرار بگیرد.

موتور رو تا جایی بالا ببرید که دسته موتور به خوبی مورد در دید شما قرار بگیرد.نشانه های خرابی دسته موتور

در اینجا روان کننده را روی دسته موتور اسپری کرده و آن رو روی، تمام مهره‌ها و پیچ‌هایی که پایه موتور و بدنه ماشین رو به هم، متصل میکند مالش دهید.

اجازه دهید تا چند دقیقه گذشته تا خیس خورد.

حالا پیچ‌ها و مهره‌ها باز کرده و دسته موتور رو بردارید. اگر این دسته ها خیلی محکم بوده باشند میتوانید از آچاربکس استفاده نمایید.

مرحله دوم و آخر: نصب دسته جدید

برای این کار باید از آچار ترک استفاده نمایید. ابتدا دسته موتورها رو مورد قیاس قرارداده تا، جای درست سوراخ مهره‌ها و پیچ‌ها رو پیدا نمایید. سپس دسته موتور رو نقطه های مخصوص خود قرار داده و مطمئن شوید که هر نقطه، به درستی در سرجایش قرار گرفته باشد. و در نهایت پیچ مهره رو ببندید.

حال تمام مراحل رفته رو دوباره به عقب برگشته و سپس خودرو رو، روشن نمایید تا مطمئن شوید که به درستی کار را انجام داده‌اید یا خیر.

تعویض همه دسته موتورها

آیا باید همه دسته موتورها مورد تعویض قرار گیرد؟ خیر نیازی به این کار نیست از آنجا که همه آنها هم سن هستند بیشتر، اوقات بهتر است که باهم مورد تعویض قرار گیرند.

ولی اگر موضوع به سن و سال مرتبط نیست و فقط یک مورد از دسته موتورها، به هردلیلی که ذکر شده فقط یک مورد آسیب دیده بود. شما میتوانید فقط همان رو تعویض کرده و در اسرع وقت نسبت به همان اقدام نمایید.

درغیراین حالت وقتی که یک دسته موتور صدمه ببیند به مابقی هم؛ فشار وارد میکند و روند سایدگی رو افزایش میدهد ناگریزید همه رو تعویض نمایید.

جمع بندی

تا اینجا مقاله به شما در مورد نشانه‌های خرابی دسته موتور نحوه تعویض آن و… با شما، صحبت شده که حال شمایید باید اینجا تصمیم بگیرید. که باتوجه به توضیحاتی که به شما داده شده میخواهید این کار رو خودتان انجام دهید یا اینکه به یک تعمیرکار خبره مانند تعمیرکاران سوزوکی کاظم اعتماد کنید.

شما همچنین میتوایند مارا در اینجا دنبال کنید.

دوستان عزیز خیلی ممنون که تا انتهای مقاله همراه ما بودید لطفا نظرها و پیشنهادهای خود را در قسمت کامنت ها به اشتراک بگذارید.

منبع: صفحات وب

 

چه قدر به این محتوا علاقه داشتید؟

امتیاز خودتان را ثبت کنید

میانگین امتیازدهی: 1.5 / 5. تعداد ثبت امتیاز: 2

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 1.5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *